Strona główna

2 marca 2015

Bigos domowy


Nie wiem czy was zaskoczę czy nie, ale jest to mój pierwszy własnoręczny wykonany bigos. Do tej pory korzystałam z bigosu mojej mamy, ale teraz postanowiłam zrobić go sama z domowej kiszonej kapusty, na która brakowało pomysłu.
Ile domów, tyle bigosów, i tyle smaków.  Ja mój bigos wykonałam podobnie jak mama i  babcia z boczkiem i kiełbasą.

U mnie dziś bigos z kapusty białej surowej i kiszonej          

                  Składniki
                            4kg kapusty kiszonej
                            3kg kapusty surowej
                            1kg boczku
                            1kg kiełbasy podwędzanej
                            70dag grzybków suszonych
                            5 cebul
                            2 słoiki 0,9l koncentratu pomidorowego
                            8 ziarenek ziela angielskiego
                            10 ziarenek pieprzu
                            4 liście laurowe
                            3  łyżki majeranku
                            łyżeczka pieprzu mielonego
                            1/2 łyżeczki papryki słodkiej

Kapustę białą poszatkować, wrzucić do garnka i zagotować. Kapustę kiszoną ja nie plucze ze względu ze mam domowa, tez wstawiam i zagotowuję. Zostawiam żeby zmiękła jedna i druga do następnego dnia. Boczek kroimy w kostkę i podsmażamy, kiełbasę i cebule tez kroimy w kostkę i podsmażamy. Grzybki trzeba namoczyć i ugotować.
Kapustę kiszona wrzucamy do dużego garnka, dodajemy boczek i kiełbasę, przyprawy i  gotujemy na małym ogniu,  stopniowo dodajemy kapustę biała surową, ciągle mieszając. Dodajemy grzybki razem z woda w której się gotowały, wymieszać i podgrzewać ok 2h
Następnego dnia dodajemy koncentrat, połączyć  i podgrzewać ok 2h.
Bigos im częściej odgrzewany tym smaczniejszy... i przeważnie jest tak.
Ja bigosu robię więcej bo wkładam do słoików, pasteryzuję i jest na później jak znalazł. Można też bigos zamrozić, ale powiem szczerze, że wolę taki ze słoika niż mrożony.
Bigos jest pyszny, aromatyczny i na pewno znajdzie swoich amatorów............





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz